Αν σου πω να μου πεις την πρώτη λέξη που σου έρχεται στο μυαλό μετά το «internet», σίγουρα θα μου πεις «Google». Και είναι λογικό, μιας και η Google, η πιο διαδεδομένη από τις μηχανές αναζήτησης στο κόσμο, δέχεται περίπου 100 δισεκατομμύρια αναζητήσεις παγκοσμίως κάθε μήνα.
Έχεις αναρωτηθεί όμως πως πραγματικά λειτουργεί η Google αλλά και οι υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης;
Μπορεί να ασχολείσαι ενεργά με το SEO – ή απλά να σε συναρπάζει και να θέλεις να μάθεις περισσότερα γι αυτό, αλλά να ασχολείσαι με άλλα θέματα όπως την έρευνα keywords, τη δημιουργία περιεχομένου, τα title tags κ.ά., με αποτέλεσμα να ξεχνάς τα πιο βασικά.
Ένα από αυτά είναι και η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης.
Μάθε πως λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης
Πριν καν σκεφτείς να κάνεις ένα ερώτημα ή αλλιώς ένα search, οι crawlers των μηχανών αναζήτησης έχουν ήδη συλλέξει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες από τις δισεκατομμύρια σελίδες που υπάρχουν στο διαδίκτυο και τις έχουν ευρετηριάσει.
Όπως λέει και η Google, για κάθε search query υπάρχουν χιλιάδες ή ακόμα και εκκατομύρια ιστοσελίδων με σχετικές πληροφορίες. Ας τα δούμε όμως πιο αναλυτικά.
Οι μηχανές αναζήτησης εκτελούν διάφορες δραστηριότητες για να παραδώσουν τα αποτελέσματα αναζήτησης όπως Crawling (σκανάρισμα), Indexing (ευρετηρίαση) & Ranking algorithms (αλγόριθμοι κατάταξης).
Τι σημαίνουν όμως πραγματικά αυτές οι λειτουργίες;
Crawling
Αφορά την απόκτηση δεδομένων σχετικά με έναν ιστότοπο. Είναι μια διαδικασία κατά την οποία σκανάρονται οι διαθέσιμες ιστοσελίδες του διαδικτύου. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει το σκανάρισμα όλων των επιμέρους στοιχείων μιας ιστοσελίδας όπως ο τίτλος, οι εικόνες, τα keywords κ.ά.
Την εργασία αυτή εκτελεί ένα λογισμικό που ονομάζεται crawler (ή Googlebot, στην περίπτωση της Google). Σε αυτό το σημείο οι crawlers επισκέπτονται κάθε website και με διάφορες τεχνικές προσπαθούν να βρουν τις σελίδες και το περιεχόμενό τους, είτε αυτό είναι κείμενο, εικόνες, video είτε html, javascript κ.ά.
Indexing
Αφορά την αρχειοθέτηση των δεδομένων που έχουν συλλεχθεί από τους crawlers. Είναι η διαδικασία δημιουργίας ενός ευρετηρίου για όλες τις ιστοσελίδες στο διαδίκτυο και η διατήρησή τους σε μια γιγαντιαία βάση δεδομένων από την οποία μπορεί αργότερα να ανακτηθεί.
Εδώ φυλάσονται όλες οι απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με μια ιστοσελίδα. Τα δεδομένα που έχουν συλλέξει οι crawlers πρέπει να οργανωθούν, να αρχειοθετηθούν και να φυλαχθούν για μελλοντική χρήση.
Οι μηχανές αναζήτησης βέβαια δεν αποθηκεύουν όλες τις πληροφορίες που βρέθηκαν σε μια ιστοσελίδα αλλά διατηρούν πράγματα όπως: πότε δημιουργήθηκε, πότε ανανεώθηκε, το τίτλο και τη περιγραφή της σελίδας, το τύπο του περιεχομένου, τα keywords, τις εισερχόμενες και εξερχόμενες συνδέσεις και πολλά ακόμα στοιχεία τα οποία χρειάζονται στον αλγόριθμό τους.
Το τελευταίο βήμα στις δραστηριότητες των μηχανών αναζήτησης είναι η ανάκτηση των καλύτερων και πιο συναφών αποτελεσμάτων σε σχέση με το ερώτημα του χρήστη. Όμως είναι λογικό και πολύ πιθανό περισσότερες από μία σελίδες να πληρούν τα κριτήρια σε σχέση με το ερώτημα του χρήστη.
Οι μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν αλγόριθμους, γνωστούς και ως ranking algorithms, έτσι ώστε να επεξεργαστούν το search query σου και να εμφανίσουν στα αποτελέσματα αναζήτησης τα πιο σχετικά και συναφή αποτελέσματα που θα σου δώσουν τη σωστή απάντηση.
Εδώ, οι μηχανές αναζήτησης ξεκινούν να υπολογίζουν τη συνάφεια κάθε σελίδας στο ευρετήριο της σε σχέση με το ερώτημα του χρήστη. Οι περισσότερες μηχανές αναζήτησης διαφοροποιούνται ως προς τα κριτήρια σχετικότητας που θέτουν.
Συνοψίζοντας
Οι μηχανές αναζήτησης έχουν γίνει περίπλοκα υπολογιστικά προγράμματα, τα οποία έχουν δυο κύριες λειτουργίες: το crawling και το indexing. Μπορεί η διαδικασία αυτή να σου φαίνεται απλή, αλλά η δουλειά που γίνεται στα παρασκήνια είναι πολύπλοκη και πολύ σημαντική.
Οι ανιχνευτές των μηχανών αναζήτησης συγκεντρώνουν όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για όλους τους ιστότοπους που είναι διαθέσιμοι στο διαδίκτυο.
Ανακαλύπτουν, επεξεργάζονται, ταξινομούν και αποθηκεύουν αυτές τις πληροφορίες και στη συνέχεια οι αλγόριθμοι των μηχανών αναζήτησης αποφασίζουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα που θα επιστρέψουν στους χρηστες ανάλογα με τα ερωτήματα που θα τους τεθούν.
Οι αλγόριθμοι αυτοί όπως καταλαβαίνεις φυλάσσονται ως θησαυρός και γνωρίζουμε πολύ λίγα για αυτούς. Όσον αφορά τον αλγόριθμο της Google, έχει πάνω από 200 παράγοντες που υπολογίζει πριν σου παρουσιάσει τα αποτελέσματα.
Πηγή: Think with Google – Οι μηνιαίες αναζητήσεις που γίνονται στην Google