Αναμφισβήτητα, η πανδημία που ακούει στο όνομα Covid-19 έχει πλήξει σε πολύ μεγάλο βαθμό, εκτός των ανθρώπων, και τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους. Το πλήγμα του lockdown και του κλεισίματος των φυσικών καταστημάτων, σε συνδυασμό με τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, απαιτεί από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, κυρίως, ελιγμούς και λήψη αποφάσεων που μέχρι πρότινος έμοιαζαν ως ένα φανταστικό σενάριο.
Ωστόσο, πέρα από τη λήψη αποφάσεων και ενεργειών που έχουν ως στόχο να μειώσουν τη ζημία αυτής της περιόδου, οι επιχειρήσεις οφείλουν να σκεφτούν και την επόμενη μέρα. Αντί λοιπόν να σηκώσουν τα χέρια ψηλά, και να αναμένουν οι επιχειρηματίες το τέλος του lockdown και την επιστροφή στη καθημερινότητα, η επόμενη μέρα απαιτεί σήκωμα μανικιών και αξιοποίηση κάθε μέρας που περνάει προκειμένου η επιστροφή στη καθημερινότητα να τους βρει πιο δυνατούς και έτοιμους στο να καλύψουν το χαμένο έδαφος.
Σαφέστατα, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, έχουν μια μεγάλη ευκαιρία να αξιοποιήσουν το ψηφιακό περιβάλλον και να ενισχύσουν την παρουσία τους ακόμη περισσότερο. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, η δαπάνη Ελλήνων σε ηλεκτρονικά καταστήματα προϊόντων αυξάνεται έως και 134% εβδομαδιαίως. Επομένως η ευκαιρία είναι εκεί, και απαιτεί στοχευμένες κινήσεις από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που διαθέτουν ηλεκτρονική παρουσία στο διαδίκτυο. Ποια είναι όμως τα βήματα που μπορεί να εστιάσει άμεσα μια Ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση, τα οποία όχι μόνο θα την στηρίξουν στην παρούσα φάση, αλλά θα την ενδυναμώσουν περαιτέρω όταν οι συνθήκες επανέλθουν στο φυσιολογικό;
5+1 αναλυτικά Tips για να ενδυναμώσεις την επιχείρησή σου!
Κι όμως υπάρχει ένα πλάνο που αν το ακολουθήσεις θα καταφέρεις να μετατρέψεις αυτή τη δυσκολία σε ευκαιρία. Οι ενέργειες που ακολουθούν καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα κινήσεων. Από την επικοινωνία και ενημέρωση των επισκεπτών και δυνητικών πελατών σου, μέχρι στην ενδυνάμωση της παρουσίας της ιστοσελίδας σου στα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης, με στόχο να καλύψεις σε μεγαλύτερο βαθμό τη ζήτηση (αναλόγως κλάδου) που θα υπάρξει μετά το πέρας των έκτακτων μέτρων.
1.Κράτα ενήμερους τους πελάτες σου για θέματα που τους αφορούν.
Οι καταναλωτές δείχνουν μια ιδιαίτερη εκτίμηση σε επιχειρήσεις που έχουν ειλικρίνεια απέναντί τους. Το να ενημερώσεις ότι η παραγγελία τους θα καθυστερήσει δεδομένων των συνθηκών, να κοινοποιήσεις ότι η επιχείρησή σου λειτουργεί με διαφορετικό ωράριο, ακόμα και να ενημερώσεις ότι η επιχείρησή σου παραμένει κλειστή, σίγουρα θα προβάλλει μια αξιοπιστία προς τους καταναλωτές. Ακόμα και με την επιστροφή στην καθημερινότητα, οι καταναλωτές θα γνωρίζουν ότι μπορούν να εμπιστευτούν εκείνη την επιχείρηση που ακόμη και μέσα στην κρίση, έδειξε ειλικρίνεια και ενδιαφέρον και θα τους δώσει ένα ακόμη κίνητρο να την προτιμήσουν.
Πώς θα το πετύχεις αυτό;
- Αν διαθέτεις ηλεκτρονικό κατάστημα, πρόσθεσε ένα εμφανές μήνυμα ότι η παραγγελία ενδέχεται να καθυστερήσει. Ταυτόχρονα, στο email επιβεβαίωσης παραγγελίας μπορείς να τονίσεις στους αγοραστές ότι μπορούν να επικοινωνούν με την επιχείρησή σου για οποιαδήποτε απορία σχετικά με την παραγγελία.
- Αν η επιχείρησή σου λειτουργεί με διαφορετικό ωράριο, ή αν δεν λειτουργεί καθόλου, θα πρέπει να ενημερώσεις τα στοιχεία επικοινωνίας και τις ώρες λειτουργίας στην ιστοσελίδα σου, καθώς και το εταιρικό προφίλ της επιχείρησης στο Google My Business. Αν δεν διαθέτεις εταιρικό προφίλ στο Google My Business, είναι η κατάλληλη στιγμή να δημιουργήσεις ένα, και να ενημερώσεις εκεί βασικά στοιχεία όπως οι ώρες και η κατάσταση λειτουργίας της επιχείρησή σου.
2.Ενημέρωσε τις διαφημιστικές σου καμπάνιες με μηνύματα εταιρικής υπευθυνότητας.
Θα έχεις προσέξει ότι μεγάλες εταιρείες έχουν προσθέσει στις διαφημίσεις τους μηνύματα που προβάλλουν το “Μένουμε Σπίτι”. Αυτό γίνεται στα πλαίσια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, και της ενίσχυσης της προσπάθειας της κοινωνίας να προστατευθεί και να ακολουθήσει τα μέτρα κατά του ιού. Τα εταιρικά μηνύματα συνδέονται πολλές φορές με την ψυχολογία των καταναλωτών, ενδυναμώνουν το brand name της επιχείρησης, και δίνουν στον καταναλωτή να καταλάβει ότι συμβάλλουν και αυτές στον αγώνα.
Πώς θα το πετύχεις αυτό;
- Πρόσθεσε στα διαφημιστικά σου μηνύματα σε Google Ads και Facebook ένα σύντομο κείμενο που θα παροτρύνει τους καταναλωτές να μείνουν σπίτι, να είναι συνεπείς και να κάνουν τις αγορές τους με ασφάλεια.
- Πρόσθεσε αντίστοιχο μήνυμα στις email marketing καμπάνιες σου.
- Ενημέρωσε όλα τα social media profiles σου με σχετικά μηνύματα.
3.Αφιέρωσε χρόνο να γνωρίσεις τους πελάτες μέσω των Google Analytics.
Αφού έχεις φροντίσει με τα παραπάνω να κρατήσεις ενήμερους τους πελάτες σου, και να προλάβεις την αξιοπιστία, την εμπιστοσύνη και την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη της επιχείρησής σου, είναι η κατάλληλη στιγμή να γνωρίσεις τους πελάτες σου.
Τα Google Analytics θα σου δώσουν μια εικόνα του ποιοι είναι οι επισκέπτες της ιστοσελίδας σου, τι ενδιαφέροντα έχουν, πόσο χρόνο αφιερώνουν στα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου, καθώς και ποια είναι τα δημογραφικά στοιχεία τους.
Αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις καλύτερα το στόχο-κοινό σου, και να πάρεις σωστές αποφάσεις που θα σε βοηθήσουν και στην επόμενη μέρα.
Πώς θα το πετύχεις αυτό;
- Έλεγξε τα δημογραφικά στοιχεία των επισκεπτών σου στην καρτέλα Audience -> Demographics overview.
- Δες ποιες σελίδες της ιστοσελίδας σου συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, στην καρτέλα Behavior -> Site Content -> Landing Pages.
- Ανακάλυψε ποιες είναι οι συσκευές που χρησιμοποιούν περισσότερο οι χρήστες για να συνδεθούν στην ιστοσελίδα σου, στην καρτέλα Audience -> Mobile -> Devices.
4.Δημιούργησε περιεχόμενο για την επιχείρησή σου.
Τώρα που έχεις κατανοήσει το κοινό σου και τη συμπεριφορά του, μπορείς εύκολα να δημιουργήσεις περιεχόμενο το οποίο θα στοχεύει στο να ενισχύσει το engagement (αλληλεπίδραση) μαζί του, να καλύψει ανάγκες ή απορίες, και να δημιουργήσει μια άμεση σύνδεση μαζί του. Κατά τη διάρκεια του lockdown, οι άνθρωποι περνούν όλο και περισσότερο χρόνο online, καταναλώνοντας καθόλη τη διάρκεια της ημέρας περιεχόμενο. Είναι η κατάλληλη στιγμή να εμφανιστείς με το κατάλληλο μήνυμα, και μέσα από το κατάλληλο ψηφιακό κανάλι μπροστά τους.
Πώς θα το πετύχεις αυτό;
- Γράψε ένα χρήσιμο άρθρο το οποίο θα περιγράφει τις ανάγκες που καλύπτει η επιχείρησή σου, οι υπηρεσίες σου ή τα προϊόντα σου. Για παράδειγμα, αν διαθέτεις ένα συνεργείο, μπορείς να περιγράψεις στους πελάτες σου τι περιλαμβάνουν οι υπηρεσίες σου, ποιες μάρκες αυτοκινήτων καλύπτεις, καθώς και συμβουλές συντήρησης του αυτοκινήτου τους μετά από ένα γενικό service.
- Ανανέωσε τις φωτογραφίες της επιχείρησής σου, ή δημιούργησε νέες. Είσαι ιδιοκτήτης ενός flower shop; Τι καλύτερο από το να δημιουργήσεις μερικούς κορυφαίους συνδυασμούς λουλουδιών και να τους αναδείξεις στα social profiles της επιχείρησής σου.
- Δημιούργησε σύντομα videos σχετικά με την επιχείρησή σου, τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα της. Αν είσαι ιδιοκτήτης ενός λογιστηρίου, μπορείς εύκολα και γρήγορα μέσω ενός σύντομου video να περιγράψεις τις πιο σημαντικές λογιστικές διαδικασίες που πρέπει να γνωρίζει ένας πολίτης όπως για παράδειγμα κάθε πότε γίνεται η φορολογική δήλωση και τι πρέπει να προσέξει κάποιος.
5.Αξιοποίησε τα Business Listings για την επιχείρησή σου.
Γιατί είναι σημαντική η παρουσία σου στις ηλεκτρονικές σελίδες καταλόγου όπως ο Agoranet.gr; Η αναζήτηση τοπικών επιχειρήσεων (local business search) γίνεται καθημερινές από τους καταναλωτές. Σκέψου πόσα άτομα αναζητούν εστιατόρια, ιατρούς, φροντιστήρια, υδραυλικούς, κομμωτήρια, παιδικές δραστηριότητες και άλλους παρόχους υπηρεσιών αλλά και φυσικά καταστήματα καθημερινά. Οι χρήστες αναζητούν τοπικές δραστηριότητες και προορισμούς που μεταφράζονται σε τοπικές επιχειρήσεις.
Οι επιχειρηματίες θα πρέπει να έχουν ως στόχο να εμφανίζονται τη στιγμή που αναζητούν οι χρήστες, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω ενός ηλεκτρονικού καταλόγου όπως το www.agoranet.gr!
Πώς θα το πετύχεις αυτό;
- Καταχώρησε την επιχείρησή σου σε έναν ηλεκτρονικό κατάλογο επιχειρήσεων, προσθέτοντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που μπορούν να φανούν χρήσιμες σε έναν χρήστη που αναζητεί μια υπηρεσία, όπως τηλέφωνο, διεύθυνση, περιγραφή υπηρεσιών και τιμοκατάλογο.
- Φρόντισε να ανανεώνεις συχνά τα στοιχεία της καταχώρησης, όπως αλλαγές στο ωράριο, νέες υπηρεσίες και προσφορές.
- Εξέτασε τι άλλες έξτρα υπηρεσίες μπορείς να προσφέρεις μέσω της καταχώρησής σου, όπως το κλείσιμο ηλεκτρονικού ραντεβού ή η απευθείας ζήτηση προσφοράς.
6.Προετοιμάσου για την νέα ψηφιακή εποχή.
Τα μέτρα κατά του Covid-19 έδωσαν σε όλους να καταλάβουν τη σημασία της ψηφιακής παρουσίας για μια επιχείρηση. Σε αυτή τη δύσκολη περίοδο, σχεδόν ολόκληρο το καταναλωτικό κοινό της χώρας, έμαθε είτε άμεσα (ενεργοί καταναλωτές οι οποίοι ψώνιζαν κυρίως offline) είτε έμμεσα (συνήθως ηλικιωμένοι καταναλωτές οι οποίοι εξυπηρετήθηκαν από φιλικά ή συγγενικά πρόσωπα για την κάλυψη των αναγκών σε προϊόντα) να ψωνίζει online. Η επόμενη μέρα λοιπόν, θα βρει χιλιάδες καταναλωτές έτοιμους να χρησιμοποιήσουν ακόμη περισσότερο το ψηφιακό τους κόσμο για την αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών. Η επιχείρησή σου είναι έτοιμη;
Πώς θα το πετύχεις αυτό;
- Σιγουρέψου ότι αξιοποιείς όλα τα βασικά ψηφιακά κανάλια προβολής της επιχείρησής σου. Το Google My Business, τα Facebook Pages, τα Instagram Profiles και η παρουσία σε ένα ψηφιακό κατάλογο επιχειρήσεων όπως ο Agoranet.gr είναι κάτι που θα οδηγήσουν επισκεψιμότητα στην ιστοσελίδα σου και θα προσδώσουν αναγνωρισιμότητα στο brand σου.
- Ξεκίνα να αφιερώνεις χρόνο στη βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης της ιστοσελίδας σου. Εμφανίζεσαι στα αποτελέσματα της Google με τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά; είναι η ιστοσελίδα σου αρκετά γρήγορη ώστε να μη την εγκαταλείψουν οι χρήστες πριν αυτή φορτώσει; Έχεις το κατάλληλο περιεχόμενο; είναι η κατάλληλη στιγμή να προετοιμάσεις την ιστοσελίδα σου για την επόμενη μέρα.
- Διαφημίσου στα κατάλληλα ψηφιακά κανάλια marketing. Η παρουσία σε Google Ads και Facebook/Instagram Ads θα σε κάνει να εμφανιστείς την κατάλληλη στιγμή που ψάχνει το κοινό σου παρόμοιες υπηρεσίες ή προϊόντα. Θα καλύψει μειονεκτήματα της ιστοσελίδας σου (π.χ. ελλιπές SEO) και θα οδηγήσουν στοχευμένο κοινό στην ιστοσελίδα σου.
Αναμφισβήτητα, ο Covid-19 φέρνει και ευκαιρίες, και δείχνει το δρόμο προς τη ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων τονίζοντας τη σημασία του digital marketing στη σύγχρονη εποχή. Δες την παρούσα κατάσταση λοιπόν ως αφορμή για να ενισχύσεις και να θωρακίσεις την επιχείρησή σου για την επόμενη μέρα, όπου η διείσδυση του online marketing και των online αγορών θα είναι πολύ μεγαλύτερη στους Έλληνες καταναλωτές.